העוסקים בזירת קידום האתרים, יודעים עד כמה דינמי התחום המרתק הזה. גוגל, ענקית מנועי החיפוש, לא מפסיקה להפתיע אותנו. מי שקפא על שמריו – צפוי להתעורר ולגלות שהוא נשאר מאחור, בזמן שמקדמי אתרים אחרים, שנשארו עם האצבע על הדופק, עקפו אותו בסיבוב.

 

לגוגל ולמקדמי האתרים מערכת יחסים הדוקה. יש שיגדירו את מערכת היחסים המעניינת הזו אפילו כסוג של שותפות גורל. לארי פייג' וסרגיי ברין פיתחו את אלגוריתם הPageRank  (שנקרא על שם לארי פייג' ידידנו) כחלק ממחקר שערכו באוניברסיטת סטנפורד – ואז רכשו מן האוניברסיטה בסכום עתק את הזכות הבלעדית לשימוש בו.

גוגל הלכה ושכללה את השיטות שלה לסינון אתרים וקביעת מיקומם בתוצאות החיפוש בהתאם לרלוונטיות וליעילות שלהם עבור הגולשים – שהם בעצם הלקוחות שלה. גוגל הפכה מהר מאוד למנוע החיפוש המוביל ולברירת מחדל של הגולשים, והשאירה אבק למנועי החיפוש האחרים – בינג (זוכרים את בינג?), YAHOO, ודומיהם.

 

קידום אתרים – מה גוגל רוצה? (רמז: מה שהגולש צריך)

קידום אתרים במנועי החיפוש הוא מקצוע שנולד מתוך צורך – הצורך של בעלי אתרים באינטרנט להופיע במיקומים הגבוהים בתוצאות החיפוש, בכדי לקבל כמה שיותר תנועה נכנסת של גולשים לאתר (שהם בעצם לקוחות פוטנציאלים), במקום שהם יגיעו למתרים שלהם.

המטרה של גוגל היא אחת – לעזור לגולש.

גוגל רוצה לספק לגולש שמקליד שאילתא כלשהי – את תוצאות החיפוש הרלוונטיות והמועילות ביותר עבורו. זה עד כדי כך פשוט. גוגל רוצה לעזור לגולשים. זו המטרה שעומדת לנגד עיניה כל הזמן, וזו המטרה שמובילה אותה קדימה ומניעה אותה לשכלל עוד ועוד את שיטת דירוג האתרים שלה, ואת השירותים השונים שהיא מציעה לגולש.

המטרה הזו של גוגל, צריכה לעמוד גם לנגד עיניכם, העוסקים בקידום אורגני, כל הזמן. אם תזכרו שגוגל רוצה לעזור לגולש – לא תוכלו לטעות הרבה, כי גם אתם תפעלו במטרה לעזור לגולש – וזה בדיוק מה שגוגל מחפשת.

לא נלאה בדברים וניגש מיד למלאכה:

 

מה קורה היום, בשנת 2016, בעולם הקידום האורגני?

זוכרים פעם, כשקידום אתרים היה קל? מספיק היה לפזר קצת מילות מפתח בדף, להוסיף מטא טייטל, דיסקריפשן, לזרוק כמה קישורים נכנסים, להכניס לתנור – והופ! אתם ברביעייה הפותחת בעמוד הראשון של תוצאות החיפוש של גוגל, אם לא במקום הראשון. ובכן, מאז ועד היום זרמו הרבה עדכונים בנהר האלגוריתמים של גוגל, וזה כבר לא עניין פשוט, לזכות במקומות הטובים בעמוד התוצאות.

הדבר הראשון שכדאי מאוד להכניס לראש, הוא שככל שגוגל משתכללת ומציעה למשתמשים שלה תוצאות חיפוש יותר ויותר טובות (יעילות, רלוונטיות ובעלות ערך מוסף עבורם) – כך גם אתם צריכים להשתכלל ולהציע מענה יותר טוב.

אתם צריכים לחשוב כמו גוגל, אבל לא על גוגל. מי שאתם צריכים לחשוב עליו – הוא הגולש. מה באמת יעזור לו? איזה מענה התוכן שלכם נותן לו? עד כמה הוא מועיל, רלוונטי, מקיף ובעל ערך מוסף הוא עבורו?

 

תוכן 2016: עמוק, מועיל ומעניין

תוכן תמיד היה המלך. גם היום, תוכן הוא אחד הדברים שהכי חשוב להשקיע בהם בקידום אתרים. כשאתם כותבים תוכן אתם צריכים – ניחשתם נכון – לכתוב אותו עבור הגולש. אתם בהחלט צריכים להביא בחשבון את מנוע החיפוש, אבל המינון הוא כזה: 90% מהתוכן הוא בשביל הגולש, ו-10% בשביל מנוע החיפוש. אם תכתבו בשביל גוגל – גוגל לא תאהב את התוכן שלכם. גוגל רוצה שתכתבו עבור הגולשים.

 

תוכן קצר או ארוך?

מה עדיף, תוכן ארוך ומושקע או קצר וקולע?

ובכן, אין תשובה אחת וחד משמעית. התשובה תלויה ב-2 גורמים עיקריים:

לפעמים דף שמכיל טופס, מעט מלל וגלריית תמונות יכול לעשות עבודה ולזכות בדירוג מצוין, אבל כשזה נוגע לבלוגים מקצועיים, וזה גם מאוד תלוי בנושא בו התוכן עוסק – לרוב ככל שהמאמר מושקע, עשיר, עמוק ומקיף – כך יש יותר סיכויים שהוא יעשה את העבודה.

קידום אתרים

 

איך יודעים כמה מילים לכתוב?

בגלל שאין נוסחה מדויקת לחישוב של כמות התוכן הרצויה, מומלץ לבקר באתרים של מתחרים שנמצאים במיקומים גבוהים בביטויים שאותם אתם מעוניינים לקדם, ולהסיק את המסקנה לבד.

ייתכן ובשאילתות שדורשות תשובה קצרה ולעניין, כמו "איך לתקן אזניות?" העמודים המובילים בתוצאות החיפוש יכילו תשובה קצרה וקולעת של כמה שורות, ולעומת זאת, בחיפוש כמו "איך לנקות את הבית לקראת פסח?" העמודים המובילים בתוצאות החיפוש יהיו עמודים שמכילים מאמר עמוק ומקיף בן 600-1000 מילה, שמסביר בפרוטרוט על ניקוי של כל חלק וחלק בבית, ומצורף לו גם מדריך ויזואלי שמציג תמונות של שלבי הניקיון השונים. האינדיקציה הטובה ביותר היא כמו שהזכרנו למעלה, לחפש את הביטוי הרצוי ולבדוק כמה מלל העמודים המובילים מכילים בממוצע.

 

מה הגולש רוצה לקרוא? מאמר טוב!

תוכן שפונה לגולש, תוכן שמעניק לו מענה כמה שיותר מעניין, מקצועי ומעמיק בנוגע לשאילתת החיפוש שהציג – הוא התוכן שהגולש מחפש. תחשבו רגע על עצמכם בתור גולשים? מה אתם רוצים לקרוא כשאתם מחפשים נושא מסוים שמעניין אתכם?

המאמר שלכם צריך לתת תשובות, להיות מקצועי, מקיף ואולי הכי חשוב – מעניין. שימו לב שאתם מקפידים על:

 

קידום אתרים

עדכונים חשובים בזירת הקידום שנת 2016:

שני עדכונים חמים, שכבר נכנסו לתוקף וחשוב לדעת עליהם הם הסרת מודעות הצד מן עמוד התוצאות של גוגל וביטול נתוני הPageRank  בסרגל הכלים של גוגל.

 

גוגל לא מציגה יותר מודעות צד בתוצאות החיפוש

מאז הושק כלי ה Google AdWords מודעות טקסט הופיעו בצד ימין של עמוד תוצאות החיפוש. בהודעה ששחררה גוגל החודש, נמסר כי החל מה-22 לפברואר 2016 – לא יוצגו יותר מודעות צד בדף תוצאות החיפוש במחשבים נייחים.

מה המטרה של גוגל? מדוע גוגל הסירה את מודעות הצד בתוצאות החיפוש בדסקטופ?

אחת מהמטרות של גוגל היא ליישר קו בין נראות התוצאות בדסקטופ – לנראות התוצאות בחיפוש במכשירים ניידים. למרות שגוגל שמה לב למגמת עלייה בשימוש מהנייד, המפרסמים בגוגל עדיין לא ששים לפרסם במובייל ומתמידים בפרסום בדסקטופ, מתוך שיקולים רבים, אחד מהם הוא הקושי למדוד המרות. מודעת לבעיה זו של מדידת המרות, השיקה גוגל מספרי טלפון דינמיים משלה בכדי לפתור את הבעיה. ועדיין, המפרסמים לא עשו את הצעד לו קיוותה גוגל, ולא התחילו לפרסם יותר בנייד.

הפחתת כמות המודעות בתוצאות החיפוש במחשב שולחני – משאירה פחות מקומות פרסום למפרסמים, גורמת לתחרות גדולה יותר על המקומות הקיימים – ולעלייה במחיר לקליק. גוגל נמצאת בתחרות יותר ויותר קשה עם פייסבוק, שמציעה למפרסמים אפשרויות פרסום מתקדמות מאוד. על ידי מהלך זה, גוגל למעשה "מדרבנת" את המפרסמים להתחרות זה בזה ולהעלות את התקציבים שלהם אפילו יותר, וכמו כן, להעביר חלק מתקציב הפרסום לנייד.

 

קידום אתרים

 

נתוני PageRank לא יופיעו יותר ב TOOL BAR  של גוגל

לא יאומן כי יסופר, אך את המידע המטלטל הזה אישרה גוגל בעצמה: החברה עדיין משתמשת באופן בנתוני ה PageRank באופן פנימי, בתוך אלגוריתם הדירוג, אבל הנתונים שמוצגים באופן חיצוני בסרגל הכלים – יוסרו. אז אם אתם משתמשים בכלי או דפדפן שמציג דירוגי אתרים, כדאי שתתכוננו – בתוך מספר שבועות הוא כבר לא יציג אותם.

אולי היה אפשר לנחש שזה מגיע. אחרי הכל, במשך השנים גוגל הסירה PageRank מסרגלי הכלים לדפדפנים שלה, וכמו כן, הפסיקה לעדכן את דירוגי הדפים שבו במשך שנים.

מה הלאה? רק להמשיך להפנים שגוגל מעוניינת בדבר אחד: טובת הגולשים. הגולשים, המשתמשים של גוגל, הם אלו שעומדים לנגד עייני החברה. אם תפעלו מתוך הבנה כי טובת הגולשים היא זו שעומדת לעיני גוגל, גם אתם תפעלו לטובת הגולשים – וזה בדיוק מה שגוגל מחפשת. תוצאות חיפוש שעונות בצורה הטובה ביותר על הצורך של למשתמשים שלה. וכמובן, לא לשכוח להישאר מעודכנים ועם אצבע על הדופק, ולהיות גמישים ונכונים לשנות אסטרטגיות עבודה כשצריך.